Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC0353246   Comunicació amb l'ús de les TIC
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Primària-Secundària
  
   2/5/2024 - 22/5/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Doqua
  
  
  
Tipus activitat   04DO Comunicació amb l'ús de les TIC
  
Inscripció   01/09/2023 - 02/05/2024
  
Cost matrícula (Euros)   55
  
Descripció i   Metodologia:   La comunicació és una eina fonamental en qualsevol interacció entre persones. En un centre educatiu, el tema de la comunicació pren una rellevància especial, ja que, no només és l’eina que ens permet les interaccions que es duen a terme diàriament, sinó que l’escola és, també, un espai on els infants desenvolupen part de les seves habilitats i destreses comunicatives. Tenint en compte això, els docents han de prendre consciència que amb la seva manera de comunicar-se, no només estan interactuant amb els infants, docents i famílies, sinó que també estan ajudant a l’adquisició de la comunicació entre els seus alumnes.

Aquest curs té com a principal finalitat, ajudar als docents a prendre consciència de la importància de comunicació a l’escola i oferir eines, tècniques i estratègies per tal que aquesta comunicació sigui eficient i efectiva. Per això, ens centrarem en cada un dels agents educatius esmentats anteriorment (infants, docents i famílies), treballarem diverses formes de comunicació i coneixerem diferents eines TIC que ens proporcionaran fluïdesa comunicativa entre el docent-alumnes, el docent-família i el docent-companys i a la inversa.

Metodologia:
Es tracta d'un curs totalment online, on es proporcionaran tots els recursos necessaris per a dur-lo a terme des d'un campus Moodle personalitzat per Doqua.

El curs es compon de tres mòduls de 10 hores cadascun. Cada mòdul es compon d'una sèrie d'escenaris/apartats en els quals es treballen els diferents continguts a desenvolupar.

El curs segueix la tècnica del storytelling de manera que els participants aprenguin per contextualització a partir de situacions problema a resoldre. Així, el curs s’inicia amb un cas pràctic a resoldre presentat per un personatge (presentador), el qual anirà acompanyant als participants al llarg del curs, exposant-los diferents situacions a resoldre i generant conflictes cognitius a partir de les historietes protagonitzades per dos docents.

L'ús dels fòrums de participació serà habitual, bé sigui perquè l'alumnat expressi els seus coneixements previs sobre les qüestions plantejades pels personatges i, posteriorment, reconstrueixi les seves respostes, com per proposar les diferents activitats que hauran de dissenyar.

A més, el personatge presentador anirà oferint als participants del curs diferents recursos que els ajudaran a construir, de forma individual i col·lectiva, els continguts treballats.

Algunes de les activitats que els participants s'aniran trobant seran de tipus autocorrectiu, de manera que sempre puguin rebre un feedback pedagògic immediat del perquè la seva resposta era correcta o incorrecta.


Descompte:
Els antics alumnes disposen de 5€ de descompte directe.

Publicitat:
Aquest curs està publicat al nostre web. També realitzem campanyes de publicitat a través de les xarxes socials (Facebook i Instagram) i mailings a antics alumnes que ens han autoritzat, sempre tenint en compte la Llei de Protecció de Dades vigent.
  
Objectius   Aquest curs persegueix l’objectiu general següent:

Posar en pràctica diverses eines i estratègies comunicatives, a partir del coneixement de recursos diversos i fent ús d’eines i espais digitals, per tal de millorar la comunicació amb els diversos agents educatius del centre (alumnes, docents i famílies).

Per assolir-ho, es proposen els següents objectius que es desenvoluparan en cada un dels tres mòduls de què disposa el curs:

1.- Fomentar la comunicació eficient i efectiva amb els alumnes i entre els alumnes a partir de la implementació de diverses tècniques i estratègies comunicatives.

2.- Fomentar un clima comunicatiu positiu i integrador amb l’equip docent del centre a partir de l'anàlisi i millora dels espais de reunió i processos de presa de decisions.

3.- Analitzar les estratègies de comunicació amb les famílies amb la finalitat de millorar la relació i aconseguir espais i recursos comunicatius eficients a partir de l’ús de tècniques i eines adequades per a cada cas.
  
Continguts   Introducció. Principis bàsics sobre la comunicació a l'escola

Introducció a la comunicació.
i. Habilitats comunicatives.


Mòdul 1. Comunicació amb els alumnes.
1. Espais de comunicació presencials amb els infants.
i. Acció tutorial com a eina de comunicació amb i entre els infants.
ii. L'assemblea com a espai de comunicació amb i entre els infants.

2. Comunicació entre alumnes i resolució de conflictes.
i. Facilitar la comunicació entre els alumnes.
ii. El diàleg per a la resolució de conflictes.

3. Espais de comunicació virtuals amb els infants.
i. Què són els LMS's i quines característiques tenen.
• Eines per treballar plegats: Google Drive i Google Docs.
• Eines per compartir arxius: Dropbox.
• Eines de comunicació: Mail i missatgeria instantània.
• Aules virtuals: Google Classroom.
ii. Competència digital: "Netiqueta" i bones pràctiques en la comunicació virtual.

Mòdul 2. Comunicació amb els companys i companyes.
1. Comunicació entre els docents.
i. Com dur a terme reunions efectives.
ii. Com fer el seguiment de les reunions i dels acords derivats.
2. Presa de decisions.
i. Què és una decisió? 12 tipus diferents de decisions.
ii. Estratègies per prendre decisions. 4 preguntes que ens poden ajudar.
3. Espais i eines de comunicació virtuals.
i. Eines i serveis de digitals per la comunicació i col·laboració entre docents.
• Eines de planificació: característiques i funcionalitats.
• Eines per recollir opinions i fer votacions: característiques i funcionalitats.
• Enquestes i votacions amb Doodleii. Eines i serveis digitals per organitzar tasques i
projectes.
• Seguiment de tasques (Wunderlist, any.do).
• Gestió de projectes amb Trello.

Mòdul 3. Comunicació amb les famílies.
1. Comunicació presencial.
i. Reunions de pares com a espai de comunicació entre famílies i escola.
ii. Consells per conduir les reunions amb les famílies de manera efectiva.
2. Espais i eines de comunicació digitals.
i. Eines digitals de difusió oberta per comunicar-se amb les famílies.
• Llistes de correus.
• El blog.
ii. Eines digitals de difusió privada per comunicar-se amb les famílies.
• Whatsapp.
• Telegram.
  
Formador/a   Roser Cortés Besolí
  
Avaluació   Per obtenir el certificat d’aprofitament del curs s'hauran de complir les següents parts de l'avaluació:

L’avaluació es compon de quatre punts i tots són de participació obligatòria:

1. Realització de totes les activitats autocorrectives que es troben dins de cada mòdul, obtenint una nota mínima de 80% per a considerar-ho superat.

2. Realització de l’activitat final de cada un els mòduls.

a. Mòdul 1: Anàlisi d’un cas pràctic i formulació de propostes d’actuació tenint en compte tot el que hem explicat durant el mòdul sobre la comunicació i els espais i eines digitals.

b. Mòdul 2: Planificar la realització d’una reunió de centre, utilitzant les estratègies, eines i espais digitals explicats i tenint en compte les accions de seguiment necessàries.

c. Mòdul 3: Anàlisi i propostes d’actuació sobre un cas pràctic en el qual hauran d’aplicar tot allò que s’ha explicat durant el mòdul.

3. La participació activa en tots els fòrums de resposta oberta plantejats durant la formació.

4. Dur a terme l’enquesta de satisfacció de la formació.
  
Requisits de  certificació   Per obtenir el certificat d’aprofitament de l'activitat, l’alumnat haurà de:

. Superar el 80% (com a mínim) de les activitats autocorrectives de tots els mòduls amb un mínim del 80 per cent de qualificació.

. Efectuar les entregues d’aquelles activitats que s’indiquen al final de cada mòdul i que formaran part de l’avaluació final.

. Participar en els fòrums de resposta oberta que es puguin oferir en cada cas.

. Dur a terme l’enquesta de satisfacció del curs.
  
Persones  destinatàries   Professorat d'educació primària i de secundària.
  
E-mail   hola@doqua.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 31/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).